Så firar du coronajulen bäst – här är helgens riktlinjer i ett smittsäkert paket

Foto av ett barns ben vid en julgran.

Julen 2020 går till historien som coronajulen, skriver Sydsvenskan. En rad riktlinjer från regering, folkhälsomyndighet och smittskyddsläkare berättar hur vi kan fira. Här är de viktigaste punkterna inför en helg där inget utom julglädjen ska smitta – och experternas svar på de svåra frågorna.

Hur för­klarar vi för barnen att den här julen blir annor­lunda? Det var en av frågorna som Sydsvenskan ställt till en expert från Lunds universitet, psykologen Beatrice Nyström.

– Man bör varken försöka trösta eller släta över. Det är faktiskt okej att vara ledsen över något, det betyder inte att man ska ta bort de känslorna.

Så firar du coronajulen bäst – här är helgens riktlinjer i ett smittsäkert paket – Sydsvenskan (Nytt fönster) Obs! Prenumerantartikel.

Beatrice Nyström – Lunds universitets forskningsportal