Utvecklingspsykologi
Utvecklingspsykologi är studien av hur människor växer och förändras under hela livet, med fokus på fysisk, kognitiv, emotionell och social utveckling. Utvecklingspsykologi Fokuserar på viktiga stadier i livet från spädbarnsåldern, barndomen och tonåren, till vuxen ålder och åldrande.
Nyckelområden för forskning inom avdelningen inkluderar anknytningsutveckling och mental hälsa; källor och konsekvenser av svåra upplevelser och trauma tidigt i livet; emotionell och social anpassning på förskola och skola; utveckling i olika familjekonstellationer; motståndskraft hos barn i fosterhem; inverkan av fetma och andra fysiska tillstånd på mental hälsa och utveckling.
Genom att placera den utvecklande individen i sina multipla kontexter studerar vi samspelet av biologiska, miljömässiga och kulturella faktorer i mekanismer för utvecklingsprocesser. Med hjälp av det utvecklingspsykopatologiska ramverket studerar vi de komplexa interaktionerna mellan de multipla faktorer som påverkar typisk och atypisk utveckling.
Avdelningen använder olika forskningsmetoder, inklusive experimentella metoder, eye-tracking och psykofysiologiska mätningar, naturalistiska observationer i verkliga miljöer (skola, hem), analys av stora longitudinella data samt deltagande forskning med barn och ungdomar. Flera projekt omfattar longitudinella studier, interventionsstudier och randomiserade, kontrollerade utvärderingar av intervention.
Vi arbetar med både vetenskapliga och tillämpade aspekter av utvecklingspsykologi, i syfte att föra fram kunskap samtidigt som vi förbättrar individuellt och samhälleligt välbefinnande. Som sådan samarbetar vi med civilsamhället, skolor och förskolor och vårdmiljöer för att utforska utvecklingsutmaningar och utvärdera insatser.
Pågående projekt
Här presenterar vi ett urval av de pågående projekt som sker inom avdelningen.
Evidens kontra övertygelse – utveckling i dagsaktuella familjeformer
Vi studerar vilken specifik påverkan som barnets anknytning till var och en av dennes primära omsorgspersoner har på dess anknytningsutveckling och känslomässiga trygghet, I flera dagsaktuella familjeformer. Genom att följa familjeutveckling över tid studerar vi också betydelsen av karakteristika hos barnets uppväxtmiljö och relevanta egenskaper hos föräldrarna – som de var innan barnet föddes och innan föräldrarnas eventuella separation.
Evidens kontra övertygelse – traumamedveten omsorg och barns motståndskraft
Forskningsprojektet studerar effekter av trauma-informerade utbildningar riktade mot omsorgspersoner till barn och unga som är placerade i familjehem eller på institution - dels effekterna trauma-informerade utbildningar på omsorgspersonens självupplevda kompetens och bemötandet av barnet, dels på barnets välbefinnande, anpassning och anknytningstrygghet. Socialsekreterare, förskole- och skolpersonal, familjehemsföräldrar och placerade barn och unga deltar i studierna.
ViS: Välbefinnande i skolan
Forskningsprojektet Välbefinnande i Skolan (ViS) undersöker olika aspekter av psykisk hälsa hos skolelever både i ett tvärsnittsperspektiv och longitudinellt perspektiv för att få mer kunskap om hur psykisk hälsa utvecklas under tonåren. Projektet arbetar också med att implementera och utvärdera positiv psykologi-interventioner för elever och dessutom validerar och utvecklar vi mätinstrument inom området.
Avdelnings-föreståndare
Elia Psouni
Professor
046-222 85 03
Elia [dot] Psouni [at] psy [dot] lu [dot] se (Elia[dot]Psouni[at]psy[dot]lu[dot]se)
Forskare inom avdelningen
- Martina Andersson Søe
- Amanda Angelöw
- Åsa Arvidsson
- Jonas Bjärehed
- Kristina Borgström
- Laura Cox
- Daiva Daukantaité
- Hussein Hamad
- Gizem Han
- Nathaniel Iotti
- Tomas Jungert
- Kajsa Järvholm
- YunHwan Kim
- Katarina Kjell (f. Lundberg)
- Lisa Nyborg
- Elia Psouni
- Ingela Steij Stålbrand
- Emilia Thorup