Använder du svenska som ett främmande språk på din arbetsplats?

personer som talar med varandra. illustration

Delta i vår studie

Vi skulle vilja höra om din upplevelse – helt anonymt!
Projektet Upplevelser i samband med andraspråksanvändning på arbetsplatsen forskar på anställdas erfarenheter och upplevelser av att använda svenska som ett främmande språk på arbetsplatsen. De flesta personer i Sverige möter förväntningar i vardagen och kanske särskilt i arbetslivet att kunna kommunicera på svenska. Det är vanligt att då uppleva krav och olika känslor – positiva såväl som negativa. Vi har skapat en kort enkät som riktar sig till medarbetare som har ett annat modersmål än svenska men använder svenska (åtminstone ibland) på arbetsplatsen. Det spelar ingen roll vilket modersmål eller vilken typ av jobb man har. Det kommer att ta cirka 10 minuter att besvara den här enkäten online, enkelt och helt anonymt. Vi skulle vilja höra om din upplevelse – helt anonymt!

Varför?
Vi behöver din input för att bättre kunna förstå hur svenska som ett främmande språk används och upplevs i vardagen och på arbetsplatsen för att framöver kunna förbättra arbetsmiljön och anställdas välbefinnande. Vi uppskattar din tid och stöd av vår forskning!

Inklusionskriterier
Enkäten riktar sig till dig som (1) är minst 18 år gammal, (2) just nu arbetar i Sverige och (3) använder svenska som ett främmande språk åtminstone ibland på arbetsplatsen. Det spelar ingen roll vilket ditt modersmål är eller vilken typ av jobb du har. Inklusionskriterier

Forskarna bakom projektet "Upplevelser i samband med andraspråksanvändning på arbetsplatsen":
Johan Mårtensson, docent, Institutionen för kliniska vetenskaper: %20johan [dot] martensson [at] med [dot] lu [dot] se (johan[dot]martensson[at]med[dot]lu[dot]se) (+462224272)
​​Osa Marie Krstic, doktorand, Institutionen för psykologi: %20osa_marie [dot] krstic [at] psy [dot] lu [dot] se (osa_marie[dot]krstic[at]psy[dot]lu[dot]se)

Gå till enkäten "Upplevelser i samband med andraspråksanvändning på arbetsplatsen"