Pappadepression går hand i hand med otrygg relation till partnern

Foto av pappa med barnvagn.

Att bli förälder innebär ofta stor lycka, men inte alltid. Föräldraskapet innebär också utmaningar, stress, och är för vissa människor en trigger för depression. En ny studie visar att manlig förlossningsdepression är vanligare hos män som är otrygga i sin parrelation.

– Man ser negativt på sig själv, på sina egenskaper och förmågor, samtidigt som man skattar andra människor högt. Det gör att man ständigt oroar sig för att inte duga, att man kommer att göra andra besvikna och – eventuellt – förlora dem, säger Elia Psouni.

Pappadepression går hand i hand med otrygg relation till partnern – Lunds universitet

Forskningsprojektet Evidens kontra övertygelse

Elia Psouni – Lunds universitets forskningsportal