"Flera av studierna från avhandlingen redan har haft stor inverkan"

Sophia Åkerblom har tilldelats årets Oscar den II:s stipendium för bästa avhandling vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Hon disputerade vid Institutionen för psykologi 2018 med avhandlingen “Predictors and mediators of outcome in CBT for chronic pain: The role of psychological flexibility and PTSD.”

Hur känns det att din avhandling blivit utsedd till bästa avhandling?
– Det känns väldigt roligt efter att ha arbetat så intensivt med avhandlingen under lång tid.

Vad var det bästa med att skriva avhandlingen?
– Ett av målen med avhandlingsarbetet har varit att försöka skapa en brygga mellan psykologisk forskning och klinisk verksamhet inom området långvarig smärta. I linje med detta har avhandlingsarbetet framförallt handlat om att försöka identifiera verksamma behandlingsmekanismer som påverkar behandlingsresultaten för patienter med långvarig smärta under smärtrehabilitering. I efterhand är det väldigt inspirerande att se att flera av studierna från avhandlingen redan har haft stor inverkan på den behandling som i nuläget erbjuds till patienter med långvarig smärta vid Skånes Universitetssjukhus.

Vad jobbar du med just nu?
– Just nu är jag mest inriktad på att optimera och utvärdera olika psykologiska behandlingsinsatser för komorbid PTSD och långvarig smärta.

Sophia Åkerblom – Lunds universitets forskningsportal