Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Möt en alumn: Jennie Bengtsson

”Man får en säkerhet i hur man ska hantera olika situationer, hur man kan hitta svar i olika lägen”

Vad jobbar du med idag?
- Efter studierna var jag föräldraledig i 1,5 år och har precis börjat arbeta inom mitt eget företag som består av två delar: ett klädmärke och coachning inom idrottspsykologi. För tillfället fokuserar jag mest på klädmärket. Jag har också sökt jobb som stödpedagog inom LSS och väntar svar.

Jennies klädmärke är relaterat till psykisk hälsa och välmående. Själva trycket, F*CK PERFECTION, handlar om att ifrågasätta termen perfektion och går att relatera till sådant som samhällsnormer och prestationsångest. 

Vad innebär ditt arbete?
- Jag marknadsför mina produkter genom att kontakta personer och företag som kan hjälpa mig. Nyligen har jag haft kontakt med Mecenat om att ta med kläderna på deras hemsida, och jag marknadsför även på sociala medier. Relaterat till idrottspsykologi har jag föreläst om ämnet att prestera under stress på ett fotbollsgymnasium i Ystad.

Varför valde du att läsa fristående kurser i psykologi, och just de kurserna som du läste?
- Det började lite av en slump när jag sökte till kursen idrottspsykologi. Jag jobbade med hopphästar på heltid då, så det kändes naturligt att studera det med kopplingen till sport. Psykologi har också alltid varit ett ämne som intresserar mig. Jag ansökte sedan till beteendevetenskapliga programmet, men kom inte in. Då kände jag att oavsett så ville fortsätta läsa psykologi, så då fick det bli fristående kurser i stället. Det gav mig friheten att själv välja vad jag ville läsa. Jag valde bland annat kriminologi, eftersom jag hade ett långsiktigt mål att jobba inom polisen eller kriminalvården. Kriminologikursen gav mig specifik kunskap om det området. Jag arbetade inom polisen under sommaren för två år sedan och det är något som jag skulle vilja göra igen längre fram.

Hur var det att läsa kurserna? Levde kurserna upp till dina förväntningar?
- Ja, det tyckte jag att de gjorde. Trots att jag läste en hel del på distans under pandemin så var det ändå mycket praktiska moment på de kurser som jag läste på campus, vilket var väldigt givande.

Arbetar du idag med det som du hade tänkt dig att du skulle arbeta med när du började läsa fristående kurser i psykologi?
- Ja, det tycker jag. Att jag fick sommarjobbet inom polisen tror jag också var mycket tack vare att jag hade läst just de kurserna som jag hade, inklusive arbetsrätten.

Hur ser du idag att du använder de kunskaper och kompetenser som du fick med dig från kurserna i psykologi? Vad har varit mest användbart?
- Framför allt har idrottspsykologin varit väldigt användbar för just mitt område. Jag använder delar av kursen, bland annat motiverande samtal i mina möten med klienter. Om jag får jobbet som stödpedagog tror jag att arbets- och organisationspsykologin också kommer att vara relevant, särskilt för att få arbetsgruppen att fungera på bästa sätt. Jag tror och hoppas att min utbildning inom psykologi bidragit till att jag är aktuell för tjänsten.

Att läsa fristående kurser i psykologi och bygga ihop sin egen examen är en unik möjlighet men det kan också vara krävande för studenter. Det kan ibland vara svårt att se kopplingen mellan det man läser och en roll på arbetsmarknaden och att visualisera sin framtida yrkesroll. Vad tycker du att man som student kan göra för att underlätta övergången från studier till arbete?
- Ta reda på vad kurserna ger för kunskaper och välj utifrån vad du vill jobba med. Vill man exempelvis arbeta med organisationsstruktur eller arbetsgrupper och väljer att läsa arbets- och organisationspsykologi så får man kunskap och självförtroende att ge sig ut i arbetslivet inom detta sen. Det handlar inte alltid om att kunna exakt allt från kurserna, utan mer om att lära sig hantera och bearbeta information och möjliga situationer som uppstår i arbetslivet. Inför jobbet på polisen så var det en fördel att jag hade läst juridik (i mitt fall arbetsrätt) och visste hur en paragraf ser ut och hur man hittar bland lagar. Man får en säkerhet i hur man ska hantera olika situationer, hur man kan hitta svar i olika lägen.

Vad tycker du är viktigt att tänka på när man ska ge sig ut i arbetslivet och har läst fristående kurser i psykologi?
- Jag tror att det är bra att man vet om att vissa jobb kräver specifik arbetslivserfarenhet eller en viss examen, som exempelvis socionom. Samtidigt letar många arbetsgivare efter någon med ”adekvat utbildning”, vilket gör att man ändå kan vara attraktiv på arbetsmarknaden bara genom att ha studerat inom ett visst område. Det är också viktigt att vara uppsökande, undersöka jobbannonser och utforska vilka roller som finns tillgängliga. I stället för att känna sig osäker på vad ens utbildning leder till, kan man låta arbetsmarknadens tillgänglighet och de jobb som finns vägleda. När jag har letat efter jobb att söka så har jag hittat jobb som jag tidigare inte ens tänkt på att jag faktiskt kan vara relevant för.

Porträtt av alumn Jennie Bengtsson

Namn: Jennie Bengtsson

Arbetar idag som: Egenföretagare

Studerade: Kandidatexamen i psykologi innefattande bl.a. kurser i idrottspsykologi, ledarskap, arbetsrätt, att prestera under stress, kriminologi & arbets- och organisationspsykologi