BiP-dagen 2022
BiP-dagen är ett gyllene tillfälle för dig som vill veta mer om vad beteendevetare kan göra i arbetslivet.
BiP-dagen (Beteendevetare i Praktiken) är en halv seminariedag där beteendevetarna vid Institutionen för psykologi får möjlighet att presentera vad de gjort under sina praktikperioder. I år kommer samma presentationer gå vid två tillfällen samma dag, en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen.
Här kan du se sändningen från BiP-dagen 14 januari 2022. Scrolla ner under filmrutan för att se vilka presentationer som kommer äga rum.
OBS! Om du har problem att se sändningen nedan kan du gå in direkt på Youtube
Presentationer
1. Emma Ornstein – Ideon Science Park, Lund
En beteendevetares bidrag till Ideon Science Park - en 40-årig institution
Ideon Science Park är en stimulerande och utvecklande plats som erbjuder över 400 kunskapsintensiva företag infrastruktur, nätverk och affärsutveckling. För att Ideon ska kunna säkerställa att de erbjuder relevant företagsstöd i en värld som ständigt utvecklas behöver de regelbundet undersöka företags utmaningar och behov. Detta kom att bli Emmas uppgift under hennes praktikperiod på Ideon. Lyssna på Emmas presentation om vilka insikter en beteendevetare kan bidra med till Sveriges första science park!
2. Rebecca Meic – Pedagogiskt stöd, Lunds universitet, Lund
Att tillgängliggöra tips och stöd till studenter.
På Pedagogiskt stöd arbetar man för att studenter, oavsett funktionsnedsättning, ska ha möjlighet att genomföra sina studier på ett bra sätt. En del av detta, och det Rebecca främst har arbetat med, är att skapa material med tips och råd som alla studenter kan ta del av. Arbetet har mynnat ut i två filmer som publiceras på hemsidan. Dessa filmer riktar sig främst till studenter med ADHD men de kan även vara till hjälp för andra.
3. Ebba Helmersson – Familjeterapeuterna Syd, Malmö
En kreativ introduktion: Ett inspirerande tillskott till den nyanställda
Som ny på en arbetsplats är det ofta mycket och matig information för den nyanställde att ta in. Så hur kan arbetsgivaren förmedla all information på bästa sätt? På Ebbas praktikplats Familjeterapeuterna Syd fick Ebba chansen att utveckla ett nytt kreativt sätt för verksamheten att välkomna sina nyanställda på. Det som skapades var en digital presentation, med skriftligt och rörligt material om verksamheten som ska fungera som ett komplement till all annan information som lämnas ut vid en nyanställning inom företaget.
4. Emma Clarin – Svensk Innebandy, Lund – Stockholm – Uppsala
Skapa folkhälsa genom folksporten – att intressera och engagera
Innebandy är Sveriges största inomhusidrott och Svensk Innebandy som förbund både vill och bör vara med och påverka samhället i allmänhet, och folkhälsan i synnerhet. Utifrån visionen "Svensk Innebandy vill", har Svensk Innebandy utvecklat ett flertal olika initiativ för att nå ut till så många som möjligt, och vad utgör en grundpelare för att detta ska bli verklighet? Just det, kommunikation. Emma har under sin praktikperiod varit en del utav kommunikationsteamet på Svensk Innebandy och bidragit med ett psykologiskt perspektiv för att väcka så stort intresse och engagemang som möjligt bland följarskaran.
5. Sofie Nilsson – Dreamwork, Malmö
Bemanningsföretaget - arbetsmarknadens "wingman"
Precis som att det kan uppfattas som svårt att hitta den rätta vad gäller livspartner kan det uppfattas som svårt för kandidaten att hitta rätt arbetsplats, och svårt för arbetsgivaren att hitta rätt kandidat. Sofie har under sin praktik varit på bemanningsföretaget Dreamwork, specifikt Dreamstaff, och jobbat med att hjälpa företag och kandidater med just ovan nämnda utmaningar. Något som underlättar arbetssökande-processen är ett CV och personligt brev som rättvist speglar personen bakom ansökan, och därför har Sofies projekt varit att skapa en guide för att framhäva viktiga faktorer som bör finnas med i ett CV och personligt brev.
6. Miriam Nabhan – Dreamwork, Malmö
Vad attraheras du av? Jobbannonser, så klart!
“Hur hamnade ni här?” har Miriam frågat sig själv medan hon har sållat tusentals CV:n på Dreamwork i höst. Beteendevetenskaplig kunskap tillsammans med statistik från bemanningsbranschen har lett Miriam att ifrågasätta vad som attraherar sökande till jobbannonser. Detta har sammanställts i en annonsmall som underlättar skapandet av attraktiva jobbannonser på Dreamwork för att; Attrahera flera genom att optimera mera!
7. Helena Lork – Dreamwork, Helsingborg
Jämställdhet - är det verkligen så självklart?
Att alla företag idag ska jobba för att främja jämställdhet kan ibland kännas självklart. Men hur självklart är det egentligen? Och vad innebär det i praktiken? År 2017 trädde en lagändring i kraft som ändrar kraven på hur företag ska arbeta för att främja jämställdhet. Helena har under sin tid hos rekryteringsföretaget Dreamwork undersökt hur just detta ter sig i praktiken.
8. Theresia Ejnarsson – Halmstads kommun, Halmstad
Att utvärdera, strukturera och presentera
I höst var det dags för den andra utvärderingen av rekryteringscenter, som varit verksamt i snart tre år med syfte att professionalisera Halmstads kommuns rekryteringsprocess. Utvärderingen bedrevs utifrån behovet att få en uppdaterad bild av hur verksamheten upplevs ur ett kandidat- och chefsperspektiv. I sin presentation kommer Theresia berätta om processen men även vad det i övrigt inneburit att tillbringa sin praktiktid i en kommun med allt från strukturskapande och deltagande i utbildningsintervjuer, till att agera vittne vid en borgerlig vigsel.
9. Amanda Filipsson, Jämställd Utveckling Skåne, Malmö
Relationsakuten: Den ideella föreningen och dess medlemmar
Att arbeta med medlemsverksamhet inom ideell sektor i Sverige kommer med en egen uppsättning relationsutmaningar. Vad händer exempelvis när en ideell, medlemsbaserad organisation rör från en målgrupp till en annan? Vilka utmaningar infinner sig i värvningsarbetet när organisationens medlemmar består av andra organisationer? Amanda Filipsson har genom sin praktik på föreningen Jämställd Utveckling Skåne fått inblick i de utmaningar som kommer med medlemsfokuserat arbete inom ideell sektor, och har särskilt intresserat sig för betydelsen av målgruppsstrategier och intern organisationsutveckling.
10. Filippa Rönnestam, Kafferosteriet Koppar AB, Stockholm
Beteendevetaren online: Med kunden i fokus
Med förhoppningen att få lära sig hands-on om annonsering på Facebook och Google fick Filippa tänka om när hon fick höra att annonsplattformarna inte längre var lönsamma efter att Apple implementerade sin nya integritetsfunktion vilket gjorde det nästintill omöjligt att nå ut med specialriktade kampanjer till diverse målgrupper. I stället för riktade annonser valde teamet att fokusera på att stärka relationen till de befintliga kunderna och satsa helhjärtat på kundnöjdhet för att nå ut till nya kunder genom word-of-mouth marketing. På sin resa att lära känna kunderna fick Filippa en översikt över verksamheten och upptäckte att en beteendevetare har (vad som känns som) oändliga möjligheter att jobba med e-handel.
11. Valter Jacobsson, Fitness24seven AB, Lund
Skillnaden mellan leda och chefa – hållbart ledarskap
Konsten att leda är en viktig komponent i alla typer av företag, organisationer och myndigheter. Under sin praktik på Fitness24Seven fick Valter Jacobsson möjligheten att gräva i ledarskap och ledarskapsfilosofier som bäst gynnar effektivt arbete med hög kvalité. Hur skiljer sig ledarbeteende från uppsatta ledarkriterier? Hur ser ett hållbart ledarskap ut? Hur implementeras och upprätthålls ett hållbart ledarskap?
12. Jenny Düring, Migrationsverket, Göteborg
Att leda människor i en konstant föränderlig miljö
Migrationsverket är en arbetsplats som är under konstant förändring och anledningen till det är att myndigheten påverkas mer av omvärlden än de flesta andra arbetsplatser och Migrationsverkets chefer står inför den svåra utmaningen att leda sina medarbetare genom dessa förändringar och utmaningar.Jenny har i sitt projekt jobbat med att kartlägga vilka ledaregenskaper som existerar samt värderas på Migrationsverket och projektet har haft ambitionen att hjälpa myndigheten i sitt arbete för ett förbättrat chefskap och ledarskap samt kasta ljus på de problem som cheferna ofta står inför, vilket är ett första steg mot en förbättrad arbetsmiljö och effektivisering för myndigheten och dess chefer.
Program förmiddag
09.00 - 09.05 Välkommen: Anna Hjalmers Mattsson + praktisk info
09.05 - 09.45 Presentationer
09.45 - 09.50 Kort paus
09.50 - 10.30 Presentationer
10.30 - 10.35 Kort paus
10.35 - 11.15 Presentationer
11.15 - 11.30 Frågestund och avslutande ord: Ingela Steij Stålbrand
Program eftermiddag
13.00 – 13.05 Välkommen: Anna Hjalmers Mattsson + praktisk info
13.05 – 13.45 Presentationer
13.45 – 13.50 Kort paus
13.51 – 14.30 Presentationer
14.30 – 14.35 Kort paus
14.36 – 15.15 Presentationer
15.15 – ca 15.30 Frågestund och avslutande ord: Ingela Steij Stålbrand
Kontakt
Kursansvarig och praktiksamordnare
Ingela Steij Stålbrand
Institutionen för psykologi
046-222 37 37
072-72 73 031
Ingela [dot] Steij_Stalbrand [at] psy [dot] lu [dot] se
Är du intresserad av att ta emot en praktikant?
Är du arbetsgivare och söker någon som kan ge nya perspektiv på din verksamhet, genomföra ett projekt och få insyn i nya metoder att studera mänskligt beteende? Då är våra beteendevetarstudenter rätt för er!
Samverka med Institutionen för psykologi!
Är du intresserad av att samverka med Institutionen för psykologi på fler sätt än via praktik?
Pssst... vill du veta mer?
Att studera på Beteendevetenskapliga programmet på Lunds universitet.