Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studie visar att elever gillar beteendeinterventioner

klassrum med lärare som undervisare två barn. foto
Foto: Pexels, Katerina Holmes

I Maiaprojektet, som är ett samarbete mellan Linnéuniversitetet och Institutionen för psykologi vid Lunds universitet, har elevers uppfattningar om PAX Good Behavior Game (PAX-GBG) undersökts. PAX, som riktar sig till barn i lågstadieåldern, har sitt ursprung i USA och togs fram för att motverka otrygghet och psykisk ohälsa i skolmiljön. Ett av programmets mest centrala delar är Pax-spelet, ett spel med belöningssystem, som eleverna kan vinna genom att visa positiva beteendeförändringar – ett så kallat beteendemodifieringsprogram.

Elinor Schad, lektor i pedagogisk psykologi som lett studien, menar att en stor mängd forskning stöder effektiviteten hos beteendemodifieringsprogram men att väldigt lite är känt om elevernas egna upplevelser.

- En viktig del i utvecklingen av en evidensbaserad praktik bör i större utsträckning vara att undersöka elevers upplevelser. Detta är avgörande för att ta fram en fungerande implementeringsprocess, för att identifiera förbättringsområden och för att få värdefulla nya insikter kring programmets mottagande hos målgruppen. Det finns väldigt lite forskning kring elevers uppfattning om sådana här klassrumsinterventioner.

- Studien är den första i sitt slag i Sverige, säger Gustav Nilsson som är doktorand vid Linnéuniversitet och medverkande forskare.

Ta del av studien på tidskriften Ejpers webbplats.

Om studien

För att undersöka elevers känslor och attityder gentemot PAX-GBG genomfördes en enkät samt halvstrukturerade intervjuer med 42 respektive 25 elever i tredje klass. Enkätsvaren visade mestadels positiva känslor gentemot PAX-GBG-aktiviteter. Även i intervjuerna visade deltagarna positiva attityder till PAX-GBG som de tyckte var kul men ibland lite ansträngande. Dessutom upplevde eleverna att klassrummet var lugnare och att det var kul att få vara med och bestämma om de olika delarna i interventionen.